27.11.08

Haslet Soyöz'ün Kitap Resimlemeleri

1983 yılından bir kitap; Işıl Özgentürk'ün "Yazko Yayınları"nın "Şiir-Kabare" kategorisinde yayımlanan "Küçük Sevinçler Bulmalıyım" kitabı... Yazko Yayınları 1980'li yıllarda bir çok kitap yayımlamış, 12 Eylül 1980 Müdahalesi sonrasında, ara rejimin puslu günlerinde ve sonrasında siyaset yavaş yavaş normalleşirken, sol edebiyata, özellikle şiir alanında önemli katkılar yapmıştı. Bu kitapların içeriği kadar boyutları, kapakları ve tasarımları da, entelektüel birikimimi oluşturmaya başladığım ilkgençlik yıllarımda dikkatimi çekmişti. "Küçük Sevinçler Bulmalıyım" kitabındaki desenler Haslet Soyöz'e ait. Kitabı zaman zaman kütüphanemden çıkarıp Soyöz'ün tasarruflu ancak vurucu çizgilerine bakarım. Bu desenlerin bazılarını sizlerle paylaşıyorum...







23.11.08

Princesse CamCam

Internette gezinirken karşıma çıkan bir başka yetenek; Princesse CamCam. Özellikle çocuk kitabı illüstrasyonları dikkat çekiyor...


Linkler:

14.11.08

Manu Larcenet

Manu Larcenet'in Jean-Yves Ferri'nin birlikte hazırladığı "Correspondances" kitabını inceliyorum (Les Reveurs, 2005). Manu Larcenet, savruk gibi görünen ancak çok sağlam bir desene sahip. Konuya göre çizgisini uyarlaması da bir başka artısı... Çizgi romanları da görülmeye değer...

Küçük bir not: Larcenet bir punk grubunda şarkı söylerken ilk işlerini yayımlatmış...






Linkler:
  • Manu Larcenet'in eski blogu
  • Manu Larcenet'in yeni blogu
  • Lambiek Çizgi Roman Ansiklopedisi Manu Larcenet maddesi

Benzer Karikatürler

Cihan Demirci'nin hazırladığı "Mizah Haber" web günlüğünden (blog) 13 Kasım 2008 tarihli bir haber:
Magazin medyasının, benzer kıyafeti anda giyenler için sıkça kullandığı "Pişti olma" deyimini bugün MİZAHHABER'e karikatürleriyle sıkça konuk olan 2 karikatürcü arkadaşımız farkında olmadan gerçekleştirdi. Karikatürcülerin aynı konularda benzer düşünce yaratmalarından daha doğal birşey yok. 13 Kasım Perşembe günü Milliyet'te Ercan Akyol'un çizdiği karikatürle, gene aynı gün Cumhuriyet'te Zafer Temoçin'in çizdiği karikatür bu anlamda pişti oldular:))))

Ercan Akyol ve Zafer Temoçin'in benzer karikatürleri:


Ercan Akyol, Milliyet, 13 Kasım 2008

Zafer Temoçin, Cumhuriyet, 13 Kasım 2008

Ben de daha önce benzer iki olaya işaret etmiştim. Gazete ve dergilerde bu tür şeylere rastlanabiliyor. O zaman şunu yazmıştım: "Herhalde, bu tür benzerlikler de, günümüzde ...espri bulma tekniklerinin formülleştirilmiş olmasıyla açıklanabilir." Hala aynı şeyi düşünüyorum...

9.11.08

Türk Karikatüründe Tematik Albümler

Yabancı karikatürcülerin portfolyolarını incelediğimizde tematik albümlere sıklıkla rastlıyoruz. Hemen aklıma gelireven bir kaç isim; Serre, Sempe, Mordillo...

Bizde de, çok yaygın olmamakla birlikte, tematik karikatür albümler yayımlanıyor. Bizdeki tematik karikatür albümlerini üç başlık altında inceleyebiliriz:

Belli Bir Dönemi Ele Alan Karikatür Albümleri: Örneğin Semih Balcıoğlu'nun; "12 Mart'tan Seçime" (1973), "Birinci MC" (1977), "Hacı-Bacı" (1997) albümleri bu başlık altında incelenebilir. Tan Oral'ın 1. MC Hükümetini konu alan "Böyük Türkiye"si (1978) ve Nezih Danyal'ın 1. ve 2. Özal hükümetlerini konu alan "90 Öncesi" (1991) belli bir dönemi ele alan diğer karikatür albümleri arasında anılabilir.


Nezih Danyal, 90 Öncesi, Yılmaz Yayınları, İstanbul, 1991.
Belli Bir Kişiyi Ele Alan Karikatür Albümleri: Nehar Tüblek'in "Paşaname" [İsmet İnönü] (1969) ve "Beygirname"si [Süleyman Demirel] (1969), Tonguç Yaşar'ın "Sülüname"si [Süleyman Demirel] (1969), Haslet Soyöz'ün "Giderayak Puantiye"si [Tansu Çiller] (1997) ve Semih Balcıoğlu'nun "Karikaturgut"u [Turgut Özal] (1990) belli bir kişiyi ele alan karikatür albümlerine örnek olarak verilebilir.


Nehar Tüblek, Paşaname, E Yayınları, İstanbul, 1969.

Nehar Tüblek, Beygirname, E Yayınları, İstanbul, 1969.

Tonguç Yaşar, Sülüname, E Yayınları, İstanbul, 1969.

Semih Balcıoğlu, Karikaturgut, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1990.
Belli Bir Konuyu Ele Alan Karikatür Albümleri: Bu tür karikatür albümleri arasında aklıma ilk gelen Mim Uykusuz'un "Hürriyet Karikatürleri" (1970). Uykusuz'un bu albümündeki tüm karikatürler "Özgürlük Heykeli" ile ilgili. Son yıllarda "Leman Dergisi Yayınları" arasından çıkan "Çizgilerle Susurluk Albümü" ve "Çizgilerle Deprem Albümü" de bu türden. Osman Turhan'ın "Türkofobi" albümünde ise (2008) tamamen Türkiye'nin Avrupa Birliği macerasıyla ilgili karikatürler yer alıyor.


Leman Çizgilerle Susurluk Albümü

Leman Çizgilerle Deprem Albümü

Osman Turhan, Türkofobi, Zaman Kitap, İstanbul, 2008.

Ratip Tahir Burak

"Toplumsal Tarih" dergisinin Kasım 2008 sayısında (Sayı 179, ss. 42-40), Ratip Tahir Burak ile ilgili bir makale var: "Siyasi Halk Gazetesi ve Ratip Tahir Burak". Makalenin yazarları Ahmet Mehmetefendioğlu ve Yasin Kayış. Makalenin 1. dipnotunda, bu iki akademisyenin Ratip Tahir Burak üzerine kapsamlı bir çalışmayı tamamladıkları ve yakında yayımlayacakları bilgisi yer alıyor.

Çok iyi olur. Fikrimce Ratip Tahir Burak "kadri bilinmemiş bir klasik"tir. Genç kuşakların mutlaka onu tanıması, mücadelesine tanık olması, sanatının zirvesinde olduğu 1950'li yıllarda, DP iktidarına karşı etkin bir muhalefet yürütmek adına fırçasını nasıl kullandığını, karikatürleri yüzünden nasıl cezalandırıldığını bilmesi gerekir.

Yıllar önce, yüksek lisans çalışmalarım çerçevesinde, Türkiye'de düşünce özgürlüğüyle ilgili bir seminer ödevi hazırlarken, Ratip Tahir Burak ile ilgilenmiş ve TBMM Kütüphanesi'nde "Siyasi Halk Gazetesi"nin koleksiyonunu incelemiştim. Ratip Tahir Burak'ın DP iktidarı zamanında 485 gün hapis yatmasına neden olan "Oldu da Bitti Maşallah" altyazılı karikatürü bu koleksiyonu incelerken görmüştüm. Bu karikatüre "Çizgi Gezgini"nde de yer vermiştim. Daha sonra Burak'ın siyasi karikatürlerini topladığı "Karikatürcünün Şakaları" albümünü edinmiş ve sayfalarını heyacanla karıştırmıştım.

Ratip Tahir Burak ile ilgili benim açımdan asıl ilginç olan nokta ise, 1950'li yıllarda DP'ye karşı yürüttüğü sert muhalefetin karşılığını 1960 Müdahalesi'nden sonra almış olmasıdır. Burak, 1960 Müdahalesi'nden sonra; yeni anayasayı yapmakla görevlendirilen "Kurucu Meclis"te üye; yeni seçilen TBMM'de ise İstanbul CHP milletvekili olarak karşımıza çıkar. Sonrasını Ahmet Mehmetefendioğlu ve Yasin Kayış'ın kaleminden aktaralım:
50'li yıllarda, kişilere ve gündelik siyasi gelişmelere bağlı klasik siyasi karikatür anlayışını sürdüren Burak, on yıl boyunca gözü kapalı bir başkaldırının, alaycı ve kavgacı bir tutumun temsilcisi olarak karikatürler çizer. Karikatürlerindeki asıl güç "DP karşıtlığı"na
dayanmaktadır. Yaptığı eleştiriler ise kaybedilmiş CHP iktidarını geri
getirme çabasından öteye gidemez. Yarattığı "koca göbekli, kalın
enseli, dazlak kafalı, balta burunlu tip" de DP'nin iktidardan düşmesiyle anlamını yitirir. Çizdiği karikatürler "günlük yumurta"
gibidir. Birçoğu günün koşullarına göre ilgi çekici ve popüler olmasına rağmen, koşullar değiştikten sonra anlamsız hale gelir.

1960'tan sonra iktidardaki bir partinin milletvekili olarak muhalif özelliğini de tamamen yitiren Burak, sanat hayatında büyük bir düşüş yaşar. 1977 yılındaki ölümüne kadar geçen sürede ise basında kendine yer bulmakta oldukça zorlanır ve Babıali'ye küskün biçimde hayata gözlerini kapatır. (Mehmetefendioğlu ve Kayış, 2008: 49).
Yukarıdaki satırları okurken ister istemez muhalif özelliğini yitiren günümüz çizerlerinden bir başkasını, Salih Memecan'ı düşünüyorum. Bilmiyorum, ideolojik olarak farklı kamplarda yer alan bu iki çizer arasında hal ve gidiş açısından bir paralellik kurulabilir mi?


Ratip Tahir Burak'ın fırçasından Ratip Tahir Burak

Ratip Tahir Burak, Karikatürcünün Şakaları, Ulus Basımevi, 1952.

"Karikatürcünün Şakaları"ndan Örnekler:
Linkler:
  • Vikipedi'den Ratip Tahir Burak maddesi.
  • Akdağ Saydut'tan Ratip Tahir Burak ile ilgili bir anı.
  • Yasin Kayış'ın Türkiye'de hakkında dava açılan karikatürlerle ilgili Radikal gazetesinde yayımlanan yazısı.
  • "Karikatürcüler Derneği" web sitesinde Ratip Tahir Burak sayfası.

5.11.08

Jim Flora ve Plak Kapakları

Jim Flora (25 Ocak 1914-9 Temmuz 1998), Amerikalı bir çizer. Flora'nın komik-stilize çizgisi çocuk kitaplarının sayfalarında; dergi ve gazetelerin reklam ve tanıtım köşelerinde karşımıza çıkıyor.

Flora'nın uzmanlık alanı ise plak kapakları; Flora 1940'lı ve 1950'li yıllarda yaptığı farklı plak kapağı çizimleriyle dikkat çekiyor.


Daha önce Fransız çizer Siné'nin de plak kapakları yaptığından söz etmiştim. Plak/Kaset//CD kapak çizimleri çizerler için bir başka yaşam alanı. Türkiye'de, zaman zaman çok iyi işler çıksa da (örneğin; Emre Senan'ın "Yeni Türkü" ve "Bulutsuzluk Özlemi" gibi grupların albümlerine hoş kapaklar yaptığını hatırlıyorum), bu alan ihmal edilmiş gibi görünüyor.

Linkler

Bahadır Baruter

Bahadır Baruter'in "Ruhaltı" kitabını (Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008) karıştırıyorum... Kitapta Baruter'in daha önce "Lemanyak" ve "Lombak" dergilerinde yayımlanan çizimleri yer alıyor.

Baruter Türk karikatürünün en önemli ustalarından biri. Baruter'in "Ruhaltı"nda, "Klasik Disney Üslubu"nun kıvraklığını ve Alman çizer "Hans-Georg Rauch"un detaycılığını görüyorum. Ama hepsinin ötesinde, kuşkusuz, çok sağlam bir resim bilgisi...